Friday, January 21, 2011

Sejarah PUTU MAYAM dan..... Ahhhhhh... Meleleh.... Bersama Cikgu Hairul

Selamat Sejahtera Semua!!

Diam tak diam sekejap je dah sampai ke hujung minggu semula.. Cpeat tol masa berlalu... So sempena hujung minggu ni, aku nak berangan menjadi cikgu lah! Oklah... Hari ni panggil aku CIKGU HAIRUL ok! Cikgu ni baik je.... Murah dengan senyuman, comel dan yang penting kuat makan! Bukan makan anak murid ok! Makan makanan je....  (macam pelik je ayat makan makanan)...

Hari ini kita belajar sejarah ye murid-murid! Sejarah apa nak belajar? Oh... bukan Penaklukan Jepun di Tanah Melayu mahupun sejarah Pembukaan Pulau Pinang... Ini sejarah, sejarah PUTU MAYAM!!! Hahahaha.... Dah ready???



Putu mayam ialah sejenis pembasuh mulut bagi kategori kuih yang menggunakan kelapa parut dan gula melaka atau gula merah sebagai bahan utama. Ia terkenal di selatan India, Sri Langka, Malaysia dan Singapura sebagai makanan hidangan pagi atau petang.

Proses dalam membuat putu mayam ialah dengan mencampurkan tepung beras atau tepung iddiyappam dengan air atau dicampurkan santan, dan kemudian masukkan ke dalam acuan putu mayam untuk menghasilkan bentuk seperti bihun. Kuih putu mayam ini mempunyai bau yang wangi kerana santan yang digunakan dicampurkan dengan daun pandan. Ia mengeluarkan aroma wangi yang mampu membangkitkan selera. Namun, gula melaka menjadi pilihan kebanyakan penggemar kuih putu mayam.
Sumber: Jabatan Warisan Negara


Penatlah Cikgu Hairul explore internet mencari asal usul kewujudan kuih ini.. Tapi tak jumpa plak! Rasa-rasanya dari mana ye?? India? Sri Lanka? Atau........ Malaysia? Kalau sesiapa yang tahu, tolonglah sebarkan-sebarkan untuk pengetahuan semua! Apapun, sangat sedap ok kuih ini... Gula kasi lebih sikit.. Nak lagi sedap makan panas-panas!!! Peh... Siap hari bulan termakan tangan ok! Lebih malang boleh bergaduh adik beradik sebab tak cukup.... (aku ke tu?)



A : Yaaa.... Adik comel... Mahu beli berape ringgit?
B : Uncle, Saya mahu 2 ringgit je....
A : Cukup ka? Putu mayam uncle banyak sedap!
B : Ye uncle saya tahu sedap! (sambil tengok kuku uncle tu, panjang ke tak)
A : Siap adik comel!!! (mata menjeling tengok ada atau tak peluh menitis kat dahi!)
B : Terima Kasih uncle! (mata terus buta sementara dek kilauan cincin azimat uncle ni)



Gigih ye budak gemuk (Cikgu Hairul) ni menunggu giliran nak beli putu mayam! Nasib baik tak berebut dengan makcik tu! Makcik tu macam nak potong Q je. Hai makcik, takut kene tinggal bas ke? Ok.. Ambik lah dulu makcik oi! Cikgu Hairul menunjukkan sikap terpuji ok, walaupun air liur dah meleleh-leleh.



Model tetap blog ini memberi pose istimewa di sebelah uncle itu! Muka agak gembira sebab dah dapat apa yang di kehendaki... Apa lagi, makanlah!!! Hahahaha... FYI  Cikgu Hairul dan model tetap ni, makan dalam kereta je ok! tak sempat nak sampai rumah! Arghhhhh... meleleh!


Oklah murid-murid, pembelajaran hari ni tamat ok! Saja cikgu tamatkan awal sebab air liur cikgu pun dah meleleh-leleh tanpa dapat di kawal. Macamana itu? Cikgu ada soalan ini, harap murid-murid boleh jawab ye! Semua orang nak tahu :

1) Kenapa SELALUNYA mereka yang berkulit gelap (Keling, India, Bengali, Sikh) yang menjual putu mayam? Sedap plak tu! Adoi!
2) Apakah nama lain bagi Putu Mayam? Lain tempat mesti lain namanya! Tol tak?

22 comments:

  1. cigu2!! xpernah dengar pon..hehe..
    nampak mcm sedap gak..katne ne?

    Blog Aku : ..::jacKsky.reaCHing da' sKy wITh tSuBasA::..

    ReplyDelete
  2. ammah..rajinikanth mesti suka putu mayam..hahaha

    ReplyDelete
  3. benci betul....apsal la mlm ni jln2 sume nmpk mknan...tp ni lg terliur....huwaaaa....jahat...
    baru nk diet....huhuhu

    ReplyDelete
  4. ggggggrrrrrrr~

    peminat setia putu mayam....

    ahahaha!

    ;D

    ReplyDelete
  5. me lg suka putu bamboo n putu piring.. huhu~

    ReplyDelete
  6. perghhh dah lame giler aq xmkn putu mayam..meleleh air liur tgk gmbar dalam entry ko nih..gula melaka oh gula melaka haha

    ReplyDelete
  7. tempat iris mmg panggey putu mayam...tp putu bambu lg best tau.. dh try?? klau blom bek try :)

    ReplyDelete
  8. putu mayung mmg sdap...aku slalu mkn nyok je...yg laen aku tinggal...

    ReplyDelete
  9. da lama x makan.....
    ahahah serious dah berapa tahun aku x sentuh

    ReplyDelete
  10. lama giler x makan putu mayam....
    baru2 ni saya makan putu piring (kalau x silap tu la namanya)... sedap gak!

    ReplyDelete
  11. aku datang blog kau nie . ingt aku lagi tak? heheh .

    wei , lapar! lapar! bila nak belanja aku makan putu mayam nie? HAHA . lama gila tak makan ... hehe

    ReplyDelete
  12. selamat pagi cikgu..

    sdapnya putu mayam..
    dah lama xmkn sebab malas g pasar malam..

    ReplyDelete
  13. wahh , teringat masa kecik2 dulu .
    dah lama tak makan , NAK PUTU MAYAM ! HAHAHA

    ReplyDelete
  14. yg laen putu mayam sini n kat spore is die nye gule..
    i think kat sini putu mayam mkn ngan gule melake kan?
    yg brown colour..
    but kat spore putu mayam mkn with gule yg colour orange2..
    (xtahu name gule tu ape)
    tap pape pon both tetap sedap!!

    ReplyDelete
  15. selamat petang cikgu...

    sedapnya putu mayam..
    dah lama xmakan sebab malas nk g pasar malam...

    ReplyDelete
  16. Masa dulu macam geli nak makan..skrg ni kalau dapat.waaahhh..memang sedap.. =)

    ReplyDelete
  17. huwaaaaaaaaa..lame xmkn putu mayam!

    ReplyDelete
  18. aduh..alah..ngape asyik tengok mknn fav je mlm ni huwaaa....lama tak pekena putu mayam ni.sedapnya!!!mmg tak pnh lak nmpk org melayu ke cina ke yg jual.

    ReplyDelete